Začít spolu, být spolu
Autorka: Mgr. Veronika Čiháková
Naše škola je místem, kde se žije. Neopomenutelným základem pro zdravý školní život považuji zdravé klima ve třídě, respektující vztahy, bezpečný prostor. S tím úzce souvisejí další dovednosti, které tu děti učíme, a to jsou spolupráce, samostatnost, tolerance, respekt, konstruktivní řešení problému apod. Připravit děti do samostatného života, mít zdravé a pevné sebevědomí, mít rád sebe i druhé – to považuji za hlavní cíl svého působení na této základní škole
Ráno začínáme setkáním v kruhu. Mapujeme si naše nálady, prožité události a také se postupně noříme do tématu dne. V hodinách pracujeme samostatně, ve dvojicích či malých skupinách. Vlastní práci reflektujeme, hledáme řešení a možné další postupy.
Spousta cílů naší práce vychází ze samotných nápadů dětí. Ty si svoji práci organizují, hlídají čas, možnosti, průběh, hladinu mluveného slova apod. Já, učitel většinou zůstávám v roli pozorovatele či průvodce.
Realizujeme několik třídních projektů. Ve velké oblibě jsou opakovací hodiny (projekt Žák-učitel). Děti tvoří pro své spolužáky spoustu pracovních listů, vymýšlejí různé hry na procvičení probraného učiva, vytvářejí pomůcky apod.
Minulý měsíc vznikla i výstava pod názvem „Když děti fotí“. Na jeden den dostane žák fotoaparát a fotí vše, co se ve třídě děje a co mu připadá zajímavé. Potom vybere několik fotografií, za kterými si stojí. Součástí výstavy jsou i texty, kdy každý fotograf napíše pár vět, proč fotí a co mu samotné fotografování přináší.
A tak bych mohla pokračovat dál, nápady a nadšení dětí jsou nekonečné a nevyčerpatelné, stejně tak jako divadelní představení Koloběh vody, které nacvičujeme.
Díky dětem třetí třídy je pro mě velkým životním zážitkem být právě jejich učitelkou na této škole.